Okategoriserade

Är du gud eller?

När ska folk börja förstå? När ska vi börja acceptera att vi är alla olika? Och med olika personligheter följer olika val i livet är det då fel att välja ett alternativ som förbättrar livssituation för en själv? Är det oetiskt att vilja förändra sig till det man tror är åt det bättre hållet?

Idag satt jag och såg på ”Malou efter 10” och där handlade det om GastricBypass. Anna Book var med som gäst, hon liksom jag är sedan några år tillbaka opererad. Hon berättade om livet innan och sin resa hon varit med om, och attityderna som hon blev bemött av. Här var det VUXNA människor som kommenterade hennes kropp och viktproblem helt öppet och åt henne. Alltså vad? Vad är det egentligen för fel på folk? VEM GER DIG rätten att kritisera en annans människas liv och kropp? VEM ÄR DU ATT DÖMA en annan människas livsöde? Detta kan få mig att fullkomligt rasa, hur man kan kritisera andra människor för hur de ser ut. ÄR DU GUD ELLER? Är det DU som bestämmer över hur andra ska leva sitt liv? 
Jag blir så bestört att höra detta, vuxna människor som har mage att bete sig så! Jag var med om en liknande situation en gång då ett barn sa högt o tydligt till sin mamma. -”va tjock hon va”. Det tog jag väldig illa vid och jag fick ögon kontakt med mamman och hon svarar -”Mmm kom nu”
De var ett barn okey, barn säger oftas vad de tycker så de var inte barnet jag reagerade på utan mammans reaktion. För mig hade det varit helt oacceptabelt att mitt barn skulle sagt något sådant, mitt barn skulle fått förklarat för sig att så säger man minsann inte. För hur än de är så är de föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn. Och har man en attityd som förälder att det inte är okey att se olika ut då kommer det heller aldrig att bli accepterat. Då kommer vi få ett samhälle där vi ska se ut på ett visst sätt, vara på ett visst sätt. Där det helt enkelt är så att vi måste sträva efter att passa in istället för att sträva efter att vara lycklig.
Jag har stött på denna mamma flera gånger under dessa år och jag vet inte om hon kommer ihåg den händelsen eller inte,  men jag gör det för mig kändes det förjävligt att folk dömde mig! Nu sitter jag inte och gråter på kvällarna över detta, men det är viktigt att komma ihåg att ord påverkar oss mer än vad folk kan tro.

Jag trodde att jag gjort ett bra val när jag gjorde min GBP 2011. Jag trodde att jag skulle bli mer accepterad i samhället nu. Och tragiskt nog är det faktiskt så, folk som jag inte känner sen tidigare  dömer mig inte längre när de möter mig. Men däremot så finns det folk som jag känner eller känner till som fortfarande går runt o snackar om hur lat personer som gör GBP är. Att vi inte träna rätt att vi åt pizza godis o läsk varje jävla dag. Sen grät vi hos doktorn och fick en Quick fix operation utan vidare. Så vi kan fortsätta svulla i oss. Visst de kanske inte var samma livsstil som nu men kan lova att jag rörde på mig och åt rätt och provade i flera år att gå ner i vikt.
Ja menar snälla ni, vi lever i 2015 nu. Tror ni fortfarande att denna operation är som att ta ut en sticka ut fingret? 1 minut sen är vi klara? Näe tänk igen!
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag valde en alternativ metod som hjälpte mig att ta kontrollen över mitt liv så jag skulle med hjälp av träning rätt kost och en jävla massa motivation gå ner i vikt! Och jag lyckades, nu är det bara till att fortsätta träna äta o leva mitt nya liv som jag har skapat. Om jag då unnar mig en pizzabit, en fika på stan eller ett glas rött på en fredag ska jag inte kunna göra det då?
Kan vi inte bara nu sluta vara så hatiska, sluta vara dömande utan istället  glädjas när det går bra för andra? Kan vi inte bara acceptera varandra som vi är, olika? Oavsett om jag är tjock, smal, vältränad,  fyllig, storbröstad, platt, mörkhyad eller ljus?
Låt oss vara olika låt oss göra våra egna val så länge de inte skapar problem eller skadar andra så kan de väl inte vara någon annans sak vilka val jag gör eller gjort i mitt liv?

Vill även tillägga att jag gjorde min operation pågrund av hälsan. Jag ångrar mig dock inte en endaste sekund att jag gjorde den. Men detta är så individuellt om man vill göra den eller inte. De är stora livsförändringar som följer och man ska vara helt säker på att man verkligen vill detta.

Gå gärna in på Tv4 play och kolla in de finns två klipp de första med Anna Book och om hennes resa och de andra om just GBP.

Här kommer en annan länk på en video hur en GastricBypass går till. Den är animerad och visar endast hur man ”kopplar om”. Inge blod eller så alltså!
Gastric Bypass animation:

Nu tentaplugg igen innan en tur till stallet ♡

Puss N

image

image

image
image

image
I’m proud to own this one as a symbol of my journey ♡

Standard

3 thoughts on “Är du gud eller?

Kommentera

