Okategoriserade

Måste och vill

Hur tråkigt är det inte när man har saker som man ”måste göra”. Man måste städa, man måste diska, man måste plugga fast solen skiner ute?

Så kan jag känna ibland när dessa ”måsten” kommer att jag vill bara lägga mig ner och självdö. Men varför? Handlar det inte egentligen om att omvända sina egna attityder? Läste någonstans att ordet ”måste” är påtvingade ord, och de stämmer ju.
Så varför inte ta bort ”måste” ur våra liv? Och istället använda oss av ”Jag vill”? Då ”jag vill” är egen bestämmande, det är ju något som jag själv vill göra. På de sättet tar jag bort de negativa ur mitt liv med alla ”måsten” och i stället gör jag saker för jag vill de.

Sen jag började tänka i dessa banor så känns det faktiskt roligare att genomföra, ”Jag vill städa för jag tycker om när det är rent” istället för att ”Jag måste städa för att de är stökigt”
Kalla det för placeboeffekten, men för mig fungerar det. Att omvända negativt till positivt och att ta kontrollen över mitt liv är det jag lever efter varje dag. Ibland fungerar det bättre och ibland fungerar de sämre.
Men livet har ju med och motgångar man kan inte leva på topp varje dag och den som påstår något annat ljuger.

En sak till kom på när jag skulle börja träna efter jul så satt de långt långt långt inne.. Jag tänkte hela tiden jag måste börja, jag måste börja.. Tror ni att jag började? Nepp
Men sen började jag tänka Jag vill träna o jäklar va lätt o roligt de blev att ut och röra på sig. Och vågen visar -1.7kg Så ja, jag tror på att positiv motivering och självbestämmande leder till framgång inte påtvingaden.

Slutligen så vet jag att de ska finnas en bok som heter något i stil med ”Lyckliga människors guide” eller liknande. Jag skulle vilja läsa den, men kommer inte ihåg va den heter riktigt 🙂

Nu blir de skolan så jag får min examen till sommaren 😍

Puss N

image

image

image

image

Standard

Kommentera

